Na czym polega napęd Hybrydowy?

Opublikowano Przez Redakcja Serwisu Mar 24, 2018 | 0 comments


Spalanie poniżej 3 l na 100 km jest wymarzonym wynikiem dla wielu kierowców, szczególnie tych robiących codziennie setki kilometrów. Można nawet zejść do 0 l kupując samochód elektryczny, jednak w Polsce nadal nie jest to dobrym rozwiązaniem, ze względu na ubogą infrastrukturę. Aby tanio jeździć najlepiej jest zainwestować w samochód łączący silnik spalinowy i elektryczny.

Garść historii

W powszechnym przekonaniu wykorzystanie silnika elektrycznego w samochodach ma niedługą historię, jest kojarzone z nowoczesną technologią. Jednak pierwszy samochód hybrydowy powstał już w 1900 roku! Jego wynalazcą był nie kto inny jak Ferdynand Porsche, który ochrzcił ten pojazd nazwą „Semper Vivus” (z łac. Wiecznie Żywy). Potrzeba było jednak prawie stu lat, aby napęd hybrydowy został wykorzystany w samochodzie produkowanym seryjnie, czyli Toyocie Prius z 1997 roku. Dziś nikogo już nie dziwią samochody bezgłośnie sunące po ulicy wykorzystując silnik elektryczny.

Jak to działa?

Silnik elektryczny energię może czerpać na kilka sposobów. Obecnie najpopularniejszym jest wykorzystanie akumulatorów lub kondensatorów, a także, coraz częściej spotykanych, ogniw wodorowych. Jest on z reguły wykorzystywany w roli „pomocnika” silnika spalinowego. Przeważnie dysponuje niższą mocą, oraz o wiele mniejszym zasięgiem. Samodzielnie może on napędzać pojazd np. w mieście, czy w korku lub też wspomagać silnik spalinowy podczas przyspieszania i wyprzedzania. Energię magazynowana w akumulatorach jest czerpana z hamowania silnikiem i tradycyjnie przy użyciu hamulców. Silniki elektryczne są najczęściej umieszczane bezpośrednio przy osi napędowej, w pobliżu akumulatorów. Obniża to środek ciężkości co poprawia stabilność pojazdu.

Nie tylko ekonomia

Następcy Ferdynanda Porsche po 113 latach od wyprodukowania „Semper Vivus” opracowali model 918 Spyder, który dzięki wykorzystaniu silnika elektrycznego posiada fenomenalne osiągi: od 0 do 100 km/h przyspiesza w zaledwie 2,8 s, a do 200 w 7 s. Maksymalna prędkość wynosi 340 km/h. Prędkość ta jest jednak niczym wobec rozwijanej również przez hybrydowe Bugatti Chiron. Samochód ten jest w stanie rozpędzić się do 463 km/h! Oznacza to, że w czasie 1 s pokonuje on dystans niespełna 130 m. Samochody sportowe wykorzystują przede wszystkim moment obrotowy silnika elektrycznego, który maksymalną wartość osiąga od razu po starcie. Dla porównaniu turbodoładowany silnik diesla potrzebuje około 2000 obrotów, aby osiągnąć maksymalne przyspieszenie.

Submit a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

− 1 = 8